MIDSOMMARAFTON


 Så då var vi framme vid sommarens mest omtalade afton,
Midsommarafton.
För många en traditionsfylld dag som firas hos släktingar och vänner.
För andra en helg med mycket fylleri kanske på en campingplats och en del firar med glädje
och förnöjsamhet midsommarafton framför tv:n.

 Själv firar jag den sen många år tillbaka hos min bror Nenne i Knutehusen vid Ivösjön samtidigt som vi firar hans födelsedag lite i förskott.

 Från min barndom minns jag midsomrarna i Näsby park. Där anordnade Näsby IF (?) midsommarfirande i två dagar. Väldigt idylliskt med dans kring stången på eftermiddagen, godispåseutdelning och sedan dans på lövad utedansbana på kvällen.               
På midsommardagen var det nog någon form av uppträde om jag minns rätt.

Undrar hur ett sådant firande hade sett ut idag? Tror inte att barnen stått på led och väntat på sin godispåse som vi gjorde! Hade inte barnen trängt sig fram så hade föräldrarna gjort det. Eller så hade mormor eller farmor stått för den delen!



Som avslutning på dagens meny är väl jordgubbarna  självskrivna. Och i år precis som alla andra år så har det "hotats" med att de skulle ta slut eller bli okristligt dyra. Jag vet inte riktigt om det stämmer; här kostade de 45:- litern och det brukar de göra och
det såg ut att finnas tillräckligt av dem. Men, men det kan ju skilja sig från ställe till ställe. 

Själv tycker jag att det är lite överreklamerat med jordgubbar. Klarar mig faktiskt utan för SÅÅ gott tycker jag faktiskt inte att det är. Men det vågar man kanske inte säga; det är kanske som att svära i kyrkan? Vad vet jag?!
Hur som helst så önskar jag alla en riktigt

GLAD MIDSOMMAR


Dagens middag:
Sill och potatis med mera

Dagens klurighet: Vad finns mellan himmel och jord?

Svar på gårdagens: DE ÄTER UPP FODRET

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0