SPRÅKPÅSAR, SAGOPÅSAR, SÅNGPÅSAR......

Kärt barn har många namn! För mig kvittar det vad man kallar dem huvudsaken är att man gör något vettigt av dem!
Eftersom språk , sagor och sånger ligger mig mycket varmt om hjärtat så blev jag givetvis såld på "påsar" när jag för en hel del år sedan var på min första föreläsning om sagopåsar. Då var jag biblioteksombud på min dåvarande förskola och fick gå och lyssna på en tjej från trakten som heter Malin Skinnar. Mycket duktig sagoberättare och hon gav oss många tips om rekvisita m.m. Bland annat att handla på julrean då guldglitter,tyger, små figurer o.dyl säljs ut billigt.

Några år senare var jag i Simrishamn och lyssnade på Maria Lundin Rossöviks (är inte riktig säker på vad hon hette i efternamn då) föreläsning " Följ med till sagans land"  och det spädde på mitt intresse.

När jag för några år sedan läste till lärare vis Malmö högskola späddes kunskapen och idéerna på med hjälp av bl.a. lärarna Sanne Vils och Lisbeth Ringdahls spännande språk- och matematikpåsar.

I början bestod mina påsar mest av rekvisita till klassiska sagor eller sånger men har under årens lopp utvecklats till att också innehålla material för matematiklek, känsellek, rimord m.m.

Trackback
RSS 2.0