E de han eller......

Jag och maken träffade igår kväll på en kvinna
som vi
(mest maken) ofta träffar genom hennes jobb.
För många år sedan träffades vi ofta genom mitt jobb
eftersom jag då arbetade på hennes barns fritids.
Vid sin sida igår hade hon sin make
eller hade hon det?
Såg han verkligen ut så?
Eller hade de skilt sig?
Var hon omgift?
Tankarna for genom mitt huvud.
Hur skulle jag göra?
Skulle jag ta ihand och presentera mig?
Urbota dumt ifall det var den "gamle" maken
för i sådana fall visste han mycket väl vem jag var!
Om det var en ny make;
tyckte han isåfall på om jag inte presenterade mig?
Jag kunde ju inte heller ta i hand och säga:
"Det var länge sen!"
för om det var en ny make så hade vi ju inget "länge sen" gemensamt!

Jag studerade mannen noga för att leta efter igenkänningsmärken.
Då: för länge sedan, var han svarthårig
idag: knappt hårig alls.
Då: hade han en buskig svart mustasch
idag: en tunnare grå sådan.
Hmm, som mina tankar snurrade!
Hur gjorde jag då?
Jo, jag stod tyst bredvid  min make
(som pratade på som vanligt) och log fånigt hela tiden!
Och ingen reagerade på det
så tydligen var jag mig lik!

Eller så tittade de på mig och tänkte:
E de hon eller?
Såg hon verkligen ut så?
Eller har han skilt sig?
Då: hade hon ju mörkt långt hår
idag: betydligt kortare och betydligt gråare!
Och framförallt
då: var hon betydligt smalare
och smidigare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0