Kupitch och funkade mattor!

Jag tror att det i alla grupper av människor finns ord som förenar.
I de flesta yrken finns "jobbeord" som bara de inblandade begriper.
Även i en del familjer finns sådana ord
eller begrepp som verkar helt tagna ur luften för utomstående
men som är helt förståeliga för familjemedlemmarna.

När äldsta sonen var liten kastade han om vissa bokstäver i en del ord
och under en tid så blev hans uttal det rätta uttalet för oss insyltade.
Två sådana ord var "kupitch"och"kastek"
????


Ketchup och staket förstås!

 I min "grundfamilj" finns också några sådana uttryck
som nog bara används av folk med anknytning till klanen Larsson.
"Hunden"
är för oss inte ett husdjur
utan en av arbetsytorna i köket!
Logiskt?  Kanske inte för andra men för oss.
Myntades en gång i tiden då mina föräldrar
hade en prydnadshund stående i köket.
Och för att berätta var något t.ex. var lagt så sa man att
"Det ligger vid hunden"
som sedan blev
"på hunden"
och då visste alla var det var.
Så nu heter avställningsytan i våra kök kort och gott:
"Hunden"


Ett annat uttryck som jag är rätt så säker på att bara vi använder är
"Funka mattor"
Var det kommer ifrån vet jag inte
men det betyder att mattorna föses ihop t.ex av springande barn.
Detta ord förbryllade min make mycket första gången han träffade min syster
och hon uppmanade sin dotter Therese att inte funka mattan!

Ett ord som jag själv minns att jag använde som liten var "halken"
????
Hälen förstås!
Det är ju den man halkar med!!

Fast det var nock bara jag som använde det.
Ingen annan såg logiken i det!

Häpp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0