Hur svårt kan det va´?

 
Varför är det så svårt att tänka positivt?
Varför är det så svårt att säga positiva saker?
Varför är det lättare att nedvärdera andra än uppvärdera dem?
 
Vad är det jag snackar om?
Jo, något jag vet finns runt omkring oss dagligen
men som jag stört mig på extra mycket sista tiden.
 
Exempel på dialoger/kommentarer:
Har du sett att NN har gått ner i vikt?
Ja, MEN hon kommer aldrig att kunna hålla det!
 
Vilket härligt väder!
Ja, MEN det skulle bli sämre sen!
 
Har du set  att NN bytt bil?
Ja, MEN den skulle jag aldrig köpt;  snikemodell!
 
Har du sett att NN målat färdigt sitt hus?
Ja, MEN kolla färgen då!
 
Hörde du att NN varit i Thailand?
Ja, MEN dit skulle jag aldrig vilja åka!
 
Såg du att NN byggt nytt trädäck?
Ja, MEN de plankorna skulle jag aldrig köpt!
 
Hörde du att NN skulle gå en kurs i höst?
Ja, MEN kurser är väl inte allt!
 
Hörde du att NN fått löneförhöjning?
Ja, MEN varför då; han är väl inte bättre än nån annan!
 
Han frågade om jag ringde mycket?
Ja, MEN det kunde han väl själv kollat!
 
Titta så mycket frukt! Det dignar!
Ja, MEN det skulle gallrats tidigare så hade de blivit större!
 
 
Hur svårt kan det vara att istället för att förringa något
glädja sig åt det andra gjort/gör/fått/är?
 
Hur svårt kan det vara?
Jättesvårt!
Jag vet!
 
Men JAG ska iallafall bättra mig!
För jag tycker det är så tråkigt att prata med folk
som hela tiden vänder allt till något negativt
och sådan vill jag försöka att inte vara!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0